Bandung

25 september 2017 - Bandung, Indonesië

Zoals beloofd een beetje later dan gepland vanwege ons drukke programma, ons verslag vanaf dag 4.Bandung: 25 sept. Verblijf in hotel Fave-Braga. We hebben het programma omgegooid. Vandaag gaan we eerst naar de gunung (vulkaan) Tangkuban Perahu. Dit is een en actieve vulkaan bij de stad Lembang gelegen op 30 km ten noorden van de stad Bandung, de provincie hoofdstad van West-Java, Indonesië. Het was nog best een hele klim naar boven. Weliswaar met de auto. Hoogte: 2.084 mWat een mooie vulkaan; het was helaas niet echt helder weer. Dat was jammer voor de foto's!😜 op de top gekomen, leek het wel kermis! We werden meteen belaagd door een groot aantal verkopers van allerlei waar! Rudie, onze gids heeft ons geadviseerd ja, nee of misschien te zeggen. Dus wij zeggen "misschien". Dat hebben we geweten, want het was net "zwaan kleef aan". We werden op de voet gevolgd, met het gevolg dat we toch iets hebben gekocht. Natuurstenen eieren. We hebben een mooie uitleg gekregen van Molukse Simon. Je kon nog de krater inlopen,waar je een eitje kon koken in het superhete water. Op de weg terug gestopt bij een theetuin en belandden we weer in een tropische bui. De weergoden zijn ons niet echt goed gezind. Het theeplukken gaat tegenwoordig iets makkelijker dan voorheen. Het is een soort schaar met een plastic bakje eraan. Daarna zijn we naar een theefabriek (Ciater) gegaan, waar we uitleg kregen van het hele proces van drogen van het blad tot uiteindelijk de zwarte thee in balen voor de export (zie foto's). Dit bezoek eindigde uiteindelijk met een...  kopje thee!Toen naar de Ciater zwavelbaden gegaan. Ondanks de regen, daar een heerlijk verkwikkend heet zwavelbad genomen en een lekkere lunch genoten. Ik niet, de rest van het gezin wel. Op de terugweg naar Bandung bij een van de vele kraampjes langs de weg gestopt om wat manga's te kopen! Heerlijk al dat fruit !!En een mooie foto van een lief, klein, verlegen meisje. Die hebben we ook nog een balpen gegeven.26 sept.: stadstour door Bandung gemaakt met zijn vele koloniale gebouwen. We zijn het  mooie hotel Praenger in geweest, die nog helemaal in stijl is ingericht uit die tijd. Daarin is ook een klein museum gevestigd met allerlei voorwerpen uit de tijd van tempo doeloe. Prachtig hotel in Art Deco stijl gebouwd en ingericht. We kregen daar een traditioneel drankje aangeboden (secang)  in de mooie lobby! Echt de moeite waard geweest.En door de Jalan Asia Africa gewandeld en veel gebouwen uit de koloniale tijd gezien met Nederlands opschrift van bedrijven die destijds daar zijn gevestigd.Daarna nog een ere begraafplaats bezocht en daar bloemen gelegd bij alle gevallen burgers en nog op een graf van een baby! Deze begraafplaats was mooi en zeer goed onderhouden. Het is Nederlands grondgebied en het onderhoud wordt betaald door de Nederlandse regering. Als laatste onderdeel vandaag hebben we een voorstelling bezocht van de Udjo Angklung school. Daar leren jonge kinderen een traditie van Indonesië voort te zetten; angklung spelen.Een mooie indrukwekkende voorstelling, waarin we zelf ook een beetje hebben geleerd met een angklung te spelen. Erg leuk om te doen. Ook een voorstelling van Wajang poppen gezien. Echt een vak apart. En elke pop heeft een eigen betekenis. Het verhaal is overigens niet makkelijk te volgen.Moe en voldaan zijn we weer richting hotel gegaan! Bandung 27 sept: vertrek met de trein naar Yogyakarta. Om 7.20uur vertrok de trein. Daarover later meer!Wat ons steeds verbaasd is dat er veel brommers/motors rijden, waarop ze soms met 3 à 4 personen op zitten (volwassenen, kinderen en zelfs met baby's).Die drukte overal is eigenlijk wel logisch als je bedenkt hoeveel inwoners Java heeft. Indonesië heeft 264 miljoen inwoners en alleen Java heeft al 145 miljoen inwoners. Wordt vervolgd....

1. Jane:
    1 oktober 2017
    Mooi mooi allemaal! Ik weet precies wat je voelt en meemaakt. Heb ik ook allemaal gezien. Leuk he de anklunschool? Heb daar nog poppen gekocht. Heet water vond ik je moet er echt doorheen en ff wennen net als je bij ons de zee ingaat. Gaan jullie ook nog naar de koffieplantage? Daar is ook een schooltje bij. De koffie is daar heerlijk👍Geniet er nog maar lekker van! Lieve groetjes voor jullie allemaal🙋🏻🙋🏻😘😘
  2. Karla en Dick:
    1 oktober 2017
    Heerlijk verslag weer. 😄 Wat een belevenissen allemaal. Ik kijk uit naar het vervolg. X Karla
  3. Marianne Olrichs:
    1 oktober 2017
    Begrijpelijk met zo'n druk programma, maar mooi dat jullie ons mee laten genieten. Dat zwaan kleef aan ken ik, moeilijk nee te zeggen. Als jullie maar genieten! Lieve groeten!
  4. Gerrit en Inge:
    1 oktober 2017
    Leuk hoor. Het geeft wel een goede indruk van hoe ze daar nu leven. Heel herkenbaar en ook de Nederlandse invloed uit de koloniale tijd zullen jullie veel tegenkomen. Al die plantages, de koffie, cacao, thee, rubber en rijstplantages en de vele verse kruiden. Eigenlijk een rijk land aan grondstoffen. De plastic regenjassen komen nu van pas. Maar volgens mij regent het niet een hele Dag toch? Veel plezier nog!
  5. Siska:
    2 oktober 2017
    Wauw wat een mooie verhalen weer. En wat beleven jullie veel. Een echte doe-vakantie zeg. Nog heel veel plezier voor jullie allemaal.
  6. Renée Coers:
    2 oktober 2017
    Prachtige reis Annemarie.....geniet er van, leuk om al jouw verhalen te lezen.....
  7. Marianne Olrichs:
    2 oktober 2017
    Ik had gereageerd, maar zie niets sttan van mijn reactie. Ik doe vast en zeker weer iets verkeerd.
  8. Leny Vink:
    2 oktober 2017
    Wat een prachtige reis, iets om nooit te vergeten. En wat een fruit, jimmie.....
    Nog een hele fijne tijd!
  9. Jacqueline Huisman:
    3 oktober 2017
    Toch leuk Annemarie, dat je nog kans ziet om jullie prachtige belevenissen met ons te delen. Jij omschrijft het mooi en kortbondig. Kortom, een reisverslag waar je later nog veel plezier aan beleeft! 👌🤗
  10. Helene:
    3 oktober 2017
    Wat een prachtige en bijzondere reis en wat maken jullie veel mee. Hoe bijzonder om dit als gezin samen te beleven, een herinnering voor het leven. Geniet van al het moois en het moment, maar ook van elkaar!
  11. Papa, mama en Nick:
    3 oktober 2017
    Allemaal bedankt voor jullie reacties!
  12. Rinus, Cheryl en kindertjes:
    4 oktober 2017
    Lieve Familie,
    Onzettend leuk om de verhalen over jullie mooie reis te lezen en de foto's te zien!
    Geniet heerlijk samen van al het moois wat nog gaat komen ❤️😘

Liefs van ons x
  13. Diana Nienkemper:
    5 oktober 2017
    Hallo allemaal, ik herken zoveel in de verhalen. Ik ben jaloers. Mooi land, vriendelijke mensen. Gr. Diana. Moeder van Wessel. 😁
  14. Trudy:
    5 oktober 2017
    Leuk dat ik nu jullie belevenissen heb kunnen lezen. Wat een ervaringen zeg. Herkenbaar dat zeker! Een avontuur waar je nog vaak op terug kunt kijken. Geniet nog samen.