Yogyakarta

28 september 2017 - Yogyakarta, Indonesië

28 sept. : Yogyakarta

In de ochtend hebben we het Paleis (Kraton) van de Sultan van Yogyakarta bezocht. Daar werd ook nog een gamelan (koperen slagwerk instrumenten/gong) voorstelling gegeven. Tijdens deze voorstelling was een vrouwelijk koor aanwezig.

Opvallend daar was dat de medewerkers van het Paleis grotendeels uit mannen bestaat. Ze lopen daar ook in klederdracht met krissen achterop hun rug en houden ook regelmatig besprekingen over hun werk. Als zij in zo'n bespreking zitten, mag je geen selfies maken (met je rug naar hen toe staan), want dag is respectloos.

Voor een deel natuurlijk spel, speciaal voor de toeristen. Maar zo ging het er vroeger aan toe.

De Nederlandse regering paaide de Sultans destijds door ze veel bevoegdheden te laten houden een geschenken te geven. Zo bleef de lokale gezagsstructuur instant en de Nederlandse regering de baas.

Na de lunch zijn we naar de Borubudur gegaan. Wat een mooie, aparte ervaring en mooi uitzicht. Jammer was dat het bewolkt was en heel veel beelden en stoepa's (klokvorm waar Boeddha in zit) waren beschadigd en onthoofd door diefstal en geweld.

Net nadat we de Borubudur hadden verlaten kwamen we terecht in een flinke tropische bui. Gelukkig was dat na de bezichtiging; Boeddha was ons dus goed gezind! 😉

1. Toos van garderen:
    Lieve Familie,
    Wat een boeiende en mooie verhalen, leuk om jullie zo te volgen. Heerlijk genieten!
    Liefs, Toos en Anton
  2. Manita Stoop:
    6 oktober 2017
    Heerlijk om te lezen en fijn dat ik mag meegenieten met jullie😊
  3. Siska:
    6 oktober 2017
    Wat een mooie verhalen en mooi foto's.
  4. Agnes en Gerard Jellesma:
    6 oktober 2017
    Schitterend hè, de Borobudur! Ongelofelijk dat het met mensenhanden gemaakt is en zo jammer dat er ook weer veel vernield is. Maar het blijft prachtig.
  5. Pearl:
    6 oktober 2017
    Prachtig verhaal en heel fijn dat ik zo mag meegenieten van alle fotos.
    Liefs and enjoy !!
    Pearl